Ferrari F50
Cieľom stanoveným pre F50-ku, predstavenú osem rokov po F40-ke v roku 1995, bolo postaviť cestné vozidlo umožňujúce majiteľovi priblížiť sa na ceste čo najviac k pocitu jazdca formuly 1. F50 malo pripomínať oslavu (trochu predčasnú) 50. výročia od začiatku výroby automobilov značky Ferrari. Najnovší typ, podobne ako väčšina prvých, bol otvorený kabriolet, hoci v jeho prípade bolo možné namontovať pevnú strechu a premeniť ho kedykoľvek na uzavretý podľa potrieb majiteľa. Predstavil sa na ženevskom autosalóne v marci 1995 a zatienil tak ešte stále mocnú F40-ku. Ale trvalo to nejaký čas, kým sa vozidlá prísne limitovanej série 349 kusov dostali do rúk zákazníkov. Karosériu opäť navrhol Pininfarina a bol to jeden z najkotroverznejších návrhov poslednej doby, odvracajúci sa od ostrých línií a veľkých rovných plôch charakterizujúcich modely F40 alebo 512 TR a jeho finálnu verziu F512 M, späť k oblejším tvarom a útočnejšiemu vzhľadu. Nebola oveľa rýchlejšia ako F40-ka a ani voči Lamborghini Diablu to nebol výrazný rozdiel a minimálny bol aj voči poslednému víťazovi šampionátu superšportových automobilov McLaren F1. Čo robilo F50-ku výnimočnou, neboli ani tak čísla ako spôsob, akým ich produkovala - jej športovo-pretekárska osobnosť. Bola postavená na báze kompozitného podvozka s použitím všetkých dostupných a použiteľných materiálov z arzenálu formuly 1, najmä uhlíkových vláken. Produkovala gigantický výkon 520 koní ä387,8 kW) a dvanásťvalec v F50-ke vedel vyprodukovať skutočne ohromujúci vysokootáčkový rev. Uloženie motora bolo pozdĺžne, šesťstupňová prevodovka typu transaxle bola kombinovaná s diferenciálom s automatickou uzávierkou na dosiahnutie maximálnej trakcie, ktorú prenášali na vozovku obrovské zadné pneumatiky rozmeru 335/30ZR na päťspicových ráfikoch v upravenej verzii z ľahkej zliatiny. Jazdca od toho úžasného motora už takmer nič neoddeľovalo. Žiaden náhon štyroch kolies, žiadna trakčná kontrola, riadenie oboch náprav, žiadny posilňovač riadenia, riadenie obmedzujúce pocity, nieto ešte ABS, teda nič čo Ferrari považoval za znehodnocovanie zážitku z čistej jazdy. Kabína je jemne a minimálne čalúnená, sedadlá majú tenkú výplň, hlboké bočnice a vysoké ramenné opierky, ktoré padnú ako uliate.F50-ka ukázala minimálnu snahu zakryť, z čoho je vyrobená. Veľké odkryté plochy so znakom uhlíkových vlákien a kevlaru ste mohli vidieť kdekoľvek v kabíne. Rýchlosť dosahujúca hodnotu 325 km/h a zrýchlenie z nuly na ,,stovku" za 3,7 sekundy boli fantastické, nie však najlepšie na svete, to ale F50-ka nepotrebovala. To, čo robilo F50-ku jedinečnou, bola najvyššia miera spolupatričnosti. Jej ovládanie bolo ako rez britvou. Nízka hmotnosť F50-ky je rovnako pozoruhodná, ako jej úžasná sila a pocit kompaktnosti. Takže F50-ka bola tým pravým výtvorom hodným osláviť 50 rokov Ferrari.
(Z originálu The Ultimate History of Ferrari - preložili Mgr Miriam Ghaniová a Ing Pavol Štefanka)
Rok výroby: 1995, vyrobených 349 kusov
Motor: 4,7 litra V12, 520 HP (konských síl)
Maximálna rýchlosť: 325 km/h
Zrýchlenie: 0-100 km/h - 3.7s
PARAMETRE KOVOVÉHO MODELU
Výrobca: Maisto
Mierka: 1:24
Materiál: kov - plast
Počet častí modelu: cca 25 ks
Pohyblivé časti: otváranie zadnej kapoty, otváranie dverí 2x, otáčanie kolies 4x
Dĺžka x šírka x výška: 188 x 82 x 43 (mm)
Ferebné prevedenie: čierna karoséria, čierny interiér